Golfen in de zon

RAAK! niet oververhit!

25 juni 2020
Er is een hittegolf op komst. Dat wordt dus golfen in je zwembroek om zwempak! De komende dagen wordt het snikheet in Nederland.

Waar het vorige week nog vies regenweer was, is het deze week ineens strakblauw en zonnig. Op sommige plekken in Nederland wordt het vandaag warmer dan 25 graden. Dat komt omdat ons land onder een zogenaamd hogedrukgebied ligt, hierdoor krijgen we zonnig en rustig weer.

Hittegolf(en)

In Nederland spreken we van een hittegolf als het in totaal vijf dagen achter elkaar 25 graden of warmer is, waarvan drie dagen meer dan 30 graden. Deze week is dit op sommige plekken in Nederland het geval, maar lang niet overal. Daarom heet de hitte van deze week waarschijnlijk een regionale hittegolf.

Pas op!

  1. Deze tips kunnen je helpen bij hoge temperaturen op de golfbaan.
  2. Smeer je niet pas in met zonnebrandcrème als je op de golfbaan staat, maar een half uur van tevoren. Gebruik een hoge factor. De zon is de komende dagen extra fel. Hij heeft een gemiddelde zonkracht van ongeveer 7 of 8. Dat betekent dat je binnen een kwartier kunt verbranden als je niet oppast. Goed insmeren dus!
  3. Draag luchtige kleding in lichte kleuren die voor sporten bedoeld is. Vermijd katoen of andere stoffen die vocht vasthouden.
  4. Drink een half uur voordat je gaat golfen al een halve liter water. Drink ook tijdens het golfen. Neem eventueel bevroren water mee (in een plastic fles uit de vriezer).
  5. Draag een petje. Het liefst een petje met een donkere binnenkant van de klep voor bescherming van je ogen) en/of een zonnebril.
  6. Gebruik een paraplu tegen de zon.
  7. Neem een extra handdoek mee, die je vochtig maakt voor extra verkoeling (eventueel voor in je nek).
  8. Probeer veel in de schaduw te spelen.
  9. Blijf goed naar je lichaam luisteren! Bij oververhittingssymptomen moet je direct stoppen en hulp inroepen.